Proto ani žánr jasný není: jarmareční moralistní improvizační divadlo? Hraje se činoherně i krásnými loutkami a mnohoúčelovou scénou, která se zatím ovšem trochu vzpírá, herci si ji zkoušením potřebují více ochočit. Loutky jsou totemové (František posláním, které si stanovuje, neustále roste), dále marionety, plošné loutky, masky…různorodé typy loutek odpovídají jejich obsazení a významu v příběhu. Krásná je maska papeže, tělo představuje paraván, ovšem problematické jsou dlouhé ruce: tyče s pařáty na konci. Není poznat, zda chce papež obejmout či hrozit či rozsápat, ruce se převážně bezradně komíhají. Jinak porota loutky velmi ocenila po výtvarné stránce: přesně vybraná větvička pro ocásek vlka, suk ve dřevě jako ústa mnicha, relaxační ptáci... Scéna příliš nová, komedianti by přijeli s otřískanější károu, to zřejmě bude divadlo teprve řešit.
Výtvarně je inscenace asi ze všech viděných na letošním Pimprlení nejvyspělejší. Co se týče písní, ty Roman Černík, zdatný improvizátor, raději převypráví, což není na škodu, někdy to působí dokonce zajímavěji a vtipněji. Zatím je nevyvážená energie mezi oběma herci, razantnější a zkušenější Černík si poradil s nedostatky improvizací, stylově přesně určený Petr Brůček, introvertní a střídmější František, více váhal a někdy se i trochu vzdával. Problém je s koncem, který nakonec moc nebyl. K němu musí inscenátoři ještě dojít.
Je třeba inscenaci dotáhnout do konce. Ujasnit si, o čem přesně chce Tyan hrát a zkoušením se dobrat k větší suverenitě v textu a přesnosti v práci se scénou a loutkami. Už v nynější fázi je ale inscenace zajímavá a inspirativní. Proto získala nominaci na LCH.
Petra Kosová s využitím poznámek kolegů Mirely Tůmové a Karla Šefrny